Behandeling

Als je een schisis hebt wordt je door een schisisteam behandeld. In een schisisteam zitten veel mensen die je helpen met je schisis. 

Je ouders mogen bij elke behandeling aanwezig zijn, want het is belangrijk dat jullie de oefeningen thuis ook goed oefenen voor de slaging van de behandeling (Baart, 2009). 

Soorten behandelingen:

Er zijn verschillende soorten behandelingen voor kinderen met een schisis: de chirurgische (operatie), prothetische (hulpmiddel) en logopedische behandeling (Kuehn & Moller, 2000). Bij een probleem met of in de mond zal er eerst gekeken worden naar een operatie of hulpmiddel. Als je hier meer informatie over wil, ga dan naar schisisnederland.nl. Hier gaan we verder in op de logopedische behandeling. 

Logopedische behandeling wordt overwogen, wanneer de afwijking in je spraak ontstaat door een verkeerde uitspraak van letters (ASHA, 2020; Vieira et al., 2021). 

Logopedische behandeling 

Kinderen met een schisis proberen hun spraakproblemen zelf op te lossen. Er wordt dan bijvoorbeeld in plaats van de moeilijke letter een makkelijke letter gekozen. Dit heet compenseren. Er zijn meerdere soorten behandelingen die een logopedist in kan zetten. Hieronder zullen die worden uitgelegd met enkele voorbeelden. 

Behandeling bij articulatiestoornissen

Bij moeite met het uitspreken van letters, is het belangrijk dat je weet hoe je praat. Zo leer je het verschil te herkennen tussen een goede en foute uitspraak. De logopedist laat dit aan je zien door middel van feedback. Feedback gebeurt door te voelen, zien en/of luisteren. 

Voorbeelden:

  • Zien: hierbij kun je samen met de logopedist in een spiegel kijken. Er wordt dan gelet op de mond tijdens het praten (zie afbeelding 20)
  • Luisteren: samen met de logopedist voer je een gesprekje. Dit neemt de logopedist op. Als het gesprekje afgelopen is, wordt de opname teruggeluisterd. Zo kun je naar je eigen spraak luisteren en dit vergelijken met de spraak van de logopedist. 
  • Voelen: met een ijsstokje laat de logopedist je in je mond voelen waar je tong moet zitten tijdens het maken van een bepaalde letter. 

Afbeelding 20: feedback zien (Illustratie gemaakt door Veerle Schoenmaekers, 2021)

Behandeling bij resonantiestoornissen of stoornissen in de luchtstroom

Ook bij deze behandeling is het belangrijk dat je weet wat er tijdens het spreken gebeurt. Dit gebeurt ook met feedback door te voelen, zien en/of luisteren. 

Voorbeelden:

  • Zien: hiervoor gebruik de logopedist de nasometer. Dit is een instrument dat onder je neus wordt gehouden. Op een scherm zie je dan wanneer je lucht door de neus of door de mond naar buiten komt (Kummer, 2011). Met de nasometer kun je ook heel veel spelletjes doen, zodat je dit goed kan oefenen (zie afbeelding 21)

Afbeelding 21: nasometrie (Amman, 2021)

Afbeelding 22: luisterbuisje. (Kummer, 2021)

  • Luisteren: dit gebeurt met een luisterbuisje (zie afbeelding 22). Samen met de logopedist luister je naar het geluid (de lucht) wat uit je neus en mond komt (ASHA, 2020).
  • Voelen: hierbij leg je een vinger op de buitenkant van je neus. Bij de letter /b/ hoort je neus niet te trillen en bij de letter /n/ hoort je neus wel te trillen. De logopedist zal bij je meevoelen of je neus wel of niet trilt (de Bodt et al., 2000). 

Maak jouw eigen website met JouwWeb